
1 
 

  

Decision on the case:  
N[N]LP Democracy Index - Georgia; The Group of Independent Lawyers: Ekaterine 

Tsimakuridze, Maia Bakradze, Tamar Laliashvili, Natia Kutateladze, Beso Loladze, Besik 
Sisvadze v. Mariam Oshkhneli 

08.02.2022 

Violated principles: 1st principle; 11th principle; 

Applicant: N[N]LP Democracy Index - Georgia; The Group of Independent Lawyers: 
Ekaterine Tsimakuridze, Maia Bakradze, Tamar Laliashvili, Natia Kutateladze, Beso Loladze, 
Besik Sisvadze; 
Respondent: Mariam Oshkhneli; 
 

January 27, 2022 

Case N - 533 

Chairman of the Board: Tamar Rukhadze 

Board members: Zviad Koridze, Nina Kheladze, Khatia Ghoghoberidze, Maia Tsiklauri, 
Manana Kveliashvili 

Description 
The Georgian Charter of Journalistic Ethics received an application from N[N]LP Democracy 
Index - Georgia and the Group of Independent Lawyers [Ekaterine Tsimakuridze, Maia 
Bakradze, Tamar Laliashvili, Natia Kutateladze, Beso Loladze, Besik Sisvadze] who argued 
that the Principles 1 and 11 of the Charter had been breached in a TV report “Anatomy of 
Judges' Protest” that was shown as a part of the TV program "Imedi Week" on Imedi TV 
Channel. The author of the report, Ms. Mariam Oshkhneli, was identified as the respondent 
journalist. 

Characteristics of the case review 
The decision was made by the members of the Board after expressing their positions 
remotely, in accordance with the Charter’s Statute: “Board members may express their 
positions on any issue under consideration/participate in the work of the Board using remote 
electronic means of communication [social networks, e-mail, online video and audio calls].” 



2 
 

Only the applicant's representatives participated in the hearing, the respondent journalist 
neither attended the hearing nor submitted a response. 

Reasoning 

Principle 1 of the Charter: "Journalists must respect the truth and the right of the society to 
receive accurate information" 

The disputed TV report concerned the ongoing processes in the judicial system. In the TV 
story, the journalist mentions that opposition media outlets are trying to discredit the 
judiciary. The report mentions that “on October 31, the Conference of Judges elected two 
new members for the High Council of Justice. The conference was attended by 266 judges. 
As the election of members coincided with the second day of the second round of local 
elections, the process was criticized by the US and European Union ambassadors. They said 
that the elections were neither transparent nor competitive.” Here, the journalist adds that in 
response to the criticism of the ambassadors, the Administrative Committee of the 
Conference of Judges made a statement. 

In the statement, the Committee accused the ambassadors present in Georgia of disrespecting 
the Georgian legislation and interfering in the internal affairs of the country. For their part, 
the Committee’s response was hailed by a number of NGOs as the rhetoric damaging the 
image of both the country and the judiciary. 

The second part of the TV report concerned the judges [23 judges] who disagreed with the 
Administrative Committee's statement. On its part, the TV program in question supports the 
idea that the dissenting opinion of 23 judges is not the free will of these judges, but is rather 
driven by their affiliation with the United National Movement, and is a joint campaign run 
by judges affiliated with this party and opposition media outlets to discredit the judiciary. 

The Charter’s Board considers that the first principle has been violated on two grounds: 
concealment of important facts and neglect of balance. 

As already mentioned, the first part of the TV report was devoted to the statement of the 
ambassadors criticizing the events taking place within the judiciary. The journalist did not 
fully communicate to the viewers the critical remarks outlined in the statement of the EU 
Ambassador, Carl Hartzel, and the statement of the US Embassy in Georgia. The reporter did 
not say that the statement focused on other problems as well, for example, the fact that two 
members of the Council of Justice suddenly left their positions, in uncertain circumstances; 



3 
 

that the candidates were not announced in advance prior to their appointment; the fact that 
only one candidate was nominated for each vacant position, there was no wide public 
involvement and the possibility of prior consultations in the process, and most importantly - 
according to the statements, the developments in the judiciary were contrary to the goals 
declared by Georgia in connection with the reforming of the judicial system. 

Hiding an important fact ultimately leads to the provision of the audience with inaccurate, 
flawed, misleading information. The concealment of an important fact is established if the 
journalist possessed information that was a significant part of the story told in the journalistic 
product, and as a result of hiding this information, the audience was not able to receive 
complete and accurate information. The Board considers that since the report concerned the 
Ambassadors' criticism and “appropriate” response to this criticism by the Administrative 
Committee of the Conference of Judges, it was important for the audience to know the full 
content of the criticism in order to further assess the adequacy of the Administrative 
Committee's response and the attitude of the 23 judges concerning the feedback. 

The second part of the TV report deals with the protests of 23 judges where the journalist 
tries to prove that the National Movement is backing up the protest of the 23 judges. The 
journalist says: “We asked Zurab Kadagidze why he thinks that the position of 23 judges is 
dictated by the agenda of the National Movement.” The allegations made by Zurab 
Kadagidze: ”Almost everyone’s, if not a relative, then the significant other or a very close 
person turns out to be not an ordinary representative of the radical opposition but a 
coryphaeus, a planner, an active participant in all this. Such is Mr. David, Mrs. Ketevan’s 
husband [he means Judge Ketevan Meskhishvili].” However, the journalist did not try at all 
to verify the information with the addressees of the accusation. 

The Board pays special attention to how the journalist tried to verify the information. An 
integral part of the verification is the balance, obtaining comments from the accused party, 
reconciliation of information with all relevant sources. The audience has the right to know 
all possible sources and positions of the party regarding the information in order to be able to 
assess the reliability or authenticity of this information. 

According to the practice established by the Charter’s Board, the journalist should make 
every possible effort to verify the information provided by one source, locate the other party, 
alternative sources, request information and provide the audience with evaluations and 
comments received from all relevant parties. At the same time, it is important that the 
sources should be independent of each other. If it is impossible to confirm the information, 



4 
 

the journalist must honestly inform the audience about his or her attempts and methods of 
verification and emphasize that the information provided is unverifiable. 

The TV report in question simply mentions a comment by Judge Eka Areshidze, one of the 
criticized judges, taken from Formula TV, where she does not respond to specific allegations 
and is therefore insufficient to consider that the balance has been maintained. The journalist 
herself made no effort to verify the information in order to respect the public's right to 
receive accurate information, and ultimately, as a counterbalance to the ambassadors' 
criticism [which was incompletely covered] presented the Committee’s statement, and linked 
the judges who dissented with the Committee with the United National Movement without 
providing any proper reasoning and verification. 

Principle 11 of the Charter: “Journalists must consider the following actions as grave 
professional offences: deliberate distortion of facts.” 

The applicant argued that the violation of Principle 11 was confirmed by “the manipulation 
with the facts in order to provide a concrete, pre-established version to the public as if the 
problem in the court was caused not by the clan rule but by the presence of influential judges 
who support the opposition.” 
In this respect, it is important to determine the extent to which the same media outlet 
disseminated information on the same issue without verification/maintaining balance. 

1. On November 3, the TV program “Qronika” aired a three-minute report “New 
members of the Council of Justice, feedback from diplomats and politicians.” The 
story begins with the information that the decision of the Conference of Judges has 
been criticized by a part of the opposition. The presenter does not provide the content 
of the statement in full and what follows is only a three-minute story containing the 
comments of some representatives of the ruling political party, which does not 
provide at all any information on the content of the ambassadors' statement, does not 
reflect the position of the other party, nor does it show what the opposition was 
criticizing. Nevertheless, constantly displayed subtitles showing the subject of the 
report leave the impression that the story is dedicated to the opinions of the 
opposition and diplomats on the election of the Conference of Judges. 

2. At 8:00 p.m. on November 4, the TV program “Qronika” again focused on the above 
topic in the form of a 2:13-minute report: “Members of the Council of Justice 
responded to the assessments of diplomats and presidents.” Only the judicial members 
of the Council made comments regarding the story. 



5 
 

On November 5, several judges expressed their dissent concerning the statement of 
the Administrative Committee. 

3. The “Qronika” of November 10 prepared and aired the report “Anatomy of Judges' 
Protest,” in which there was a guest, namely, the former MP Givi Mikanadze, who 
made a brief comment on the alleged affiliation of Judge Ketevan Meskhishvili with 
the United National Movement, yet he did not refer to any specific facts. After Givi 
Mikanadze, another guest, Mr. Zurab Kadagidze, an analyst [who appears to be the 
main source in the disputed report], continues to talk about Judge Ketevan 
Meskhishvili's connection with the United National Movement. This issue as well is 
covered one-sidedly, the journalist does not raise any critical questions, but on the 
contrary, she tries very earnestly to explore the judges’ ties with the National 
Movement without, as already mentioned, seeking the judges' answers or comments 
regarding the matter.    

In view of all the above, the Board is of the strong opinion that the unilateral dissemination 
of information in the disputed report, the concealment of facts and the lack of balance were 
caused by an intent leading to a violation of Principle 11 of the Charter. 

Resolution   

Based on all of the foregoing: 

1. Ms. Mariam Oshkhneli violated the 1st and 11th principles of the Charter. 

  

 

 


